Akty prawne
Pobierz dane XMLAkt prawny: XIX/142/08Drukuj informacjęAkt prawny: XIX/142/08Szczegóły informacji
XIX/142/08
Rodzaj: Nieokreślony
Status: Obowiązujący
Sesja: XIX
Kadencja: III kadencja
Data wejścia w życie: 2008-06-30
Data podjęcia/podpisania: 2008-06-30
Data rozpoczęcia obowiązywania: 2008-06-30
Tytuł aktu:
W sprawie: procedury uchwalania budżetu powiatu iławskiego
Traci moc:
VIII/52/99
Na podstawie:
Na podstawie art. 53 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 roku Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.),
Treść:
§ 1. Uchwała określa zasady i tryb opracowania projektu budżetu powiatu oraz rodzaje i szczegółowość opracowania materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi.
§ 2. 1. Przewodniczący Zarządu w terminie do końca sierpnia roku poprzedzającego rok budżetowy wydaje Zarządzenie
w sprawie opracowania projektów planów finansowo-rzeczowych do projektu budżetu na dany rok.
2. Zarządzenie to adresowane jest do wszystkich jednostek i osób uczestniczących w opracowaniu i uchwalaniu budżetu powiatu.
3. Podstawą przygotowania planów rzeczowych oraz projektów planów finansowych są założenia i zasady określone ww. zarządzeniem.
4. Projekty planów finansowych jednostki organizacyjne, służby, inspekcje i straże opracowują w układzie tabelarycznym zgodnie z załącznikami nr 1, 2, 3, 4 , 5, 6 do niniejszej uchwały.
5. Do projektów planów finansowych jednostki, służby, inspekcje i straże dołączają objaśnienia obejmujące szczegółowe omówienie dochodów i uzasadnienie poszczególnych rodzajów wydatków oraz informację o ilości i wartości mienia, którym zarządzają.
6. Termin składania projektów planów i wniosków upływa z dniem 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy. Wnioski zgłoszone po tym terminie nie będą rozpatrywane.
§ 3. 1. Skarbnik Powiatu przy współpracy Dyrektorów Wydziałów tematycznie związanych z jednostkami organizacyjnymi powiatu, opracowuje zbiorcze zestawienie dochodów i wydatków do projektu budżetu w oparciu o przedłożone projekty planów finansowych, wnioski i propozycje Zarządu, a także obliczone kwoty dochodów własnych powiatu, dotacji i subwencji.
2. Zbiorcze zestawienie dochodów i wydatków Skarbnik Powiatu przedkłada Zarządowi w celu analizy w terminie do 30 października roku poprzedzającego rok budżetowy.
3. Zarząd Powiatu po analizie materiałów opracowanych przez Skarbnika i dokonaniu korekt przygotowuje projekt budżetu powiatu wraz z objaśnieniami i zatwierdza go w drodze uchwały.
§ 4. 1. Projekt uchwały budżetowej opracowuje się w układzie:
1) plan dochodów budżetowych w pełnej szczegółowości klasyfikacji budżetowej tj. dział, rozdział, paragraf;
2) plan wydatków budżetowych z podziałem na działy i rozdziały.
2. Projekt uchwały budżetowej obejmuje:
1) prognozowane dochody według źródeł w podziale na dochody bieżące i majątkowe;
2) wydatki budżetowe:
a) bieżące, w tym w szczególności:
- wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń;
- dotacje;
- wydatki na obsługę długu powiatu;
- wydatki przypadające do spłaty w danym roku budżetowym, zgodnie z zawartą umową z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez powiat;
b) wydatki majątkowe.
3) źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenie nadwyżki budżetu;
4) przychody i rozchody budżetu powiatu;
5) wydatki związane z wieloletnimi programami inwestycyjnymi, z wyodrębnieniem wydatków na finansowanie poszczególnych programów.
6) wydatki na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących:
a) z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegajace zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
b) środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w podpunkcie a.
w części związanej z realizacją zadań powiatu,
7) plany przychodów i wydatków gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych i dochodów własnych jednostek budżetowych;
8) plany przychodów i wydatków funduszy celowych;
9) limit zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych na :
- pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu;
- finansowanie planowanego deficytu budżetu;
- spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów;
10) upoważnienia dla Zarządu Powiatu do zaciągnięcia zobowiązań na:
- finansowanie wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne;
- finansowanie wydatków na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż z budżetu Unii Europejskiej;
- z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki i termin zapłaty upływa w roku następnym;
11) zakres i kwoty dotacji przedmiotowych;
12) dochody i wydatki związane z realizacja zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych jednostce odrębnymi ustawami;
13) dotacje, inne niż określone w punkcie 11;
14) dochody i wydatki związane z realizacją umów lub porozumień miedzy jednostkami samorządu terytorialnego.
§ 5. Projekt uchwały budżetowej może zawierać:
1) upoważnienia dla Zarządu Powiatu do zaciągnięcia kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego deficytu budżetu powiatu;
2) upoważnienia dla Zarządu Powiatu do dokonywania zmian w budżecie w zakresie dokonywania zmian w planie wydatków
z wyłączeniem wydatków między działami;
3) inne postanowienia dotyczące wykonywania budżetu;
§ 6. Do projektu uchwały budżetowej Zarząd Powiatu dołącza:
1) szczegółowe objaśnienia dochodów z poszczególnych źródeł;
2) szczegółowe uzasadnienie poszczególnych rodzajów wydatków, w tym:
a) wydatków na zadania własne;
b) wydatków związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych powiatowi ustawami;
c) wydatków na cele inwestycyjne;
d) dotacji dla jednostek organizacyjnych rozliczających się z budżetem Powiatu;
e) dotacji dla innych podmiotów;
3) omówienie przychodów, związanych z pokryciem niedoboru budżetowego oraz rozchodów związanych ze spłatami rat kredytów, pożyczek oraz wykupem obligacji;
4) prognozę łącznej kwoty długu na koniec okresu budżetowego i lata następne wynikające z planowanych i zaciągniętych zobowiązań;
5) informację o stanie mienia powiatu, która zawiera:
a) dane dotyczące przysługujących jednostce samorządu terytorialnego praw własności;
b) dane dotyczące:
- innych niż własność praw majątkowych, w tym w szczególności o ograniczonych prawach rzeczowych, użytkowaniu wieczystym, wierzytelnościach, udziałach w spółkach, akcjach,
- posiadania;
c) dane o zmianach w stanie mienia komunalnego, w zakresie określonym w pkt 1 i 2, od dnia złożenia poprzedniej informacji;
d) dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania prawa własności i innych praw majątkowych oraz z wykonywania posiadania;
e) inne dane i informacje o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia komunalnego
§ 7. Projekt uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami, prognozę łącznej kwoty długu na koniec roku budżetowego i lat następnych oraz informację o stanie mienia powiatu Zarząd Powiatu przedstawia:
1) Regionalnej Izbie Obrachunkowej celem zaopiniowania;
2) Radzie Powiatu Iławskiego
- do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
1) Regionalnej Izbie Obrachunkowej celem zaopiniowania;
2) Radzie Powiatu Iławskiego
- do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
§ 8. 1. Przewodniczący Rady Powiatu przekazuje niezwłocznie projekt budżetu wraz z materiałami informacyjnymi do zaopiniowania stałym Komisjom Rady oraz wyznacza termin sesji budżetowej;
2. Komisje Stałe Rady na swych posiedzeniach analizują projekt budżetu i dokonują jego oceny. Swoje wnioski i opinie formułują na piśmie i przekazują Przewodniczącemu Rady co najmniej na 30 dni przed ustalonym terminem Sesji.
W przypadku zgłoszenia propozycji wprowadzenia do projektu budżetu nowego wydatku lub zwiększenia wydatku przewidzianego w projekcie istnieje obowiązek wskazania przez Komisję źródła jego sfinansowania.
3. Przewodniczący Rady wnioski i opinie wszystkich Komisji przekazuje niezwłocznie Zarządowi, celem dokonania ewentualnych autopoprawek do projektu budżetu.
4. W terminie 5 dni od otrzymania wszystkich opinii i wniosków Komisji Zarząd Powiatu po zapoznaniu się z ich treścią może dokonać autopoprawek do projektu budżetu;
5. Po dokonaniu autopoprawek do projektu budżetu Zarząd Powiatu przekazuje go ponownie do rozpatrzenia przez Komisję Budżetu i Finansów;
6. W posiedzeniu Komisji Budżetu i Finansów, na którym wydawana jest ostateczna opinia o projekcie budżetu uczestniczą przewodniczący pozostałych Komisji lub ich zastępcy. Opinia ta winna być wydana w terminie 18 dni przed ustalonym terminem Sesji budżetowej.
7. Bez zgody Zarządu Powiatu, Rada Powiatu nie może wprowadzić w projekcie budżetu powiatu zmian powodujących zmniejszenie dochodów lub zwiększenie wydatków i jednocześnie zwiększenie deficytu budżetu powiatu.
2. Komisje Stałe Rady na swych posiedzeniach analizują projekt budżetu i dokonują jego oceny. Swoje wnioski i opinie formułują na piśmie i przekazują Przewodniczącemu Rady co najmniej na 30 dni przed ustalonym terminem Sesji.
W przypadku zgłoszenia propozycji wprowadzenia do projektu budżetu nowego wydatku lub zwiększenia wydatku przewidzianego w projekcie istnieje obowiązek wskazania przez Komisję źródła jego sfinansowania.
3. Przewodniczący Rady wnioski i opinie wszystkich Komisji przekazuje niezwłocznie Zarządowi, celem dokonania ewentualnych autopoprawek do projektu budżetu.
4. W terminie 5 dni od otrzymania wszystkich opinii i wniosków Komisji Zarząd Powiatu po zapoznaniu się z ich treścią może dokonać autopoprawek do projektu budżetu;
5. Po dokonaniu autopoprawek do projektu budżetu Zarząd Powiatu przekazuje go ponownie do rozpatrzenia przez Komisję Budżetu i Finansów;
6. W posiedzeniu Komisji Budżetu i Finansów, na którym wydawana jest ostateczna opinia o projekcie budżetu uczestniczą przewodniczący pozostałych Komisji lub ich zastępcy. Opinia ta winna być wydana w terminie 18 dni przed ustalonym terminem Sesji budżetowej.
7. Bez zgody Zarządu Powiatu, Rada Powiatu nie może wprowadzić w projekcie budżetu powiatu zmian powodujących zmniejszenie dochodów lub zwiększenie wydatków i jednocześnie zwiększenie deficytu budżetu powiatu.
§ 9. Pisemna opinia Komisji Budżetu i Finansów o projekcie budżetu przekazywana jest niezwłocznie Zarządowi Powiatu, który, po zapoznaniu się z jej treścią, w terminie 3 dni może wprowadzić stosowne poprawki.
§ 10. Przy sporządzaniu porządku Sesji Rady Powiatu, na której będzie rozpatrywany projekt budżetu, powinny być uwzględnione następujące punkty:
1) odczytanie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem;
2) odczytanie opinii stałych Komisji Rady;
3) odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie budżetu;
4) odczytanie stanowiska Zarządu Powiatu w sprawie opinii Komisji i Regionalnej Izby Obrachunkowej;
5) dyskusja nad wniesionymi poprawkami i ich głosowanie;
6) głosowanie nad projektem uchwały budżetowej.
1) odczytanie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem;
2) odczytanie opinii stałych Komisji Rady;
3) odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie budżetu;
4) odczytanie stanowiska Zarządu Powiatu w sprawie opinii Komisji i Regionalnej Izby Obrachunkowej;
5) dyskusja nad wniesionymi poprawkami i ich głosowanie;
6) głosowanie nad projektem uchwały budżetowej.
§ 11. Uchwała budżetowa powiatu powinna być uchwalona przed rozpoczęciem roku budżetowego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach nie później niż do 31 marca roku budżetowego.
§ 12. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu.
§ 13. Traci moc Uchwała Nr VIII/52/99 Rady Powiatu w Iławie z dnia 27 maja 1999 roku w sprawie procedury uchwalania budżetu oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.
§ 14. 1. Uchwała podlega ogłoszeniu na tablicy ogłoszeń Starostwa Powiatowego w Iławie.
2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Załączniki
Rejestr zmian
Podmiot udostępniający informację: | Podmiot udostępniający informację: Starostwo Powiatowe w Iławie |
||
---|---|---|---|
Osoba, która wytworzyła informację: | Osoba, która wytworzyla informację: Marta Ogrodowska |
Data wytworzenia informacji: | Data wytworzenia informacji: 2009-11-03 |
Osoba, która odpowiada za treść: | Osoba, która odpowiada za treść: Barbara Myszkiewicz |
Data wprowadzenia do BIP | Data wprowadzenia do BIP 2009-11-03 14:58:09 |
Wprowadził informację do BIP: | Wprowadził informację do BIP: |
Data udostępnienia informacji: | Data udostępnienia informacji: 2009-11-03 15:00:24 |
Osoba, która zmieniła informację: | Osoba, która zmieniła informację: |
Data ostatniej zmiany: | Data ostatniej zmiany: 2010-02-01 13:58:41 |
Artykuł był wyświetlony: | Artykuł był wyświetlony: 1696 raz(y) |